طرح کسب‌وکار (Business Plan)

طرح کسب‌وکار سندی است که سوابق کسب‌وکار و وضع کمی و کیفی موجود، بازارهای فعلی و چشم‌انداز شرکت را بررسی و برنامه‌های پیش‌بینی شده‌ آن را  برای یک دوره‌ مشخص بیان می‌نماید و به طور معمول شامل فهرست دقیقی از ریسک‌ها و عدم‌قطعیت‌ها و تحلیل آنها است که به طور مشخص و روشن اهداف توسعه‌ای، استراتژی‌ها و پیش‌بینی‌های مالی یک کسب‌وکار موجود یا جدید را هدف‌گذاری و تشریح می‌کند.

به صورت مختصر طرح کسب‌وکار دربرگیرنده‌ بخش‌هایی است نظیر: مدیریت، نیروی انسانی، مالی، تولید و بازاریابی که به سئوالات چه چیزی؟ چرا؟ چه موقعی؟ توسط چه کسی؟ چگونه؟ و دلایل امکان تحقق اهداف را با پاسخ‌های روشنی ارائه می‌نماید.

اولین و شاید مهم‌ترین دلیل نوشتن طرح کسب‌وکار، بررسی امکان‌پذیری و توجیه‌پذیری انجام یک کسب‌وکار است. پیش از هر کس دیگری این خود کارآفرین است که باید نسبت به سودآور بودن فرصت تجاری پیش رو اطمینان حاصل نماید. بیشتر کارآفرینان تصوری مبهم و کلی نسبت به خوب بودن یک فرصت دارند و به واسطه‌ تعدد متغیرهایی که در فضای کسب‌وکار وجود دارد، ممکن است از برخی پارامترها غفلت نمایند، یا آن‌که توجه بیش از اندازه بر بعضی جنبه‌ها باعث کم اهمیت دیدن سایر قسمت‌ها شود. مکتوب کردن اطلاعات کسب‌وکار در یک چهارچوب از پیش‌تعیین‌شده امکان تحلیل جامع‌تر را برای کارآفرین پدید می‌آورد.

نوشتن طرح کسب‌وکار علاوه بر این‌که به تحلیل شرایط کمک می‌کند، در تصمیم‌گیری در خصوص نحوه‌ اجرا نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد. با توجه به این‌که طرح کسب‌وکار یک برنامه‌ اجرایی است، نوشتن درباره‌ زوایای مختلف کسب‌و کار باعث می‌شود که مشکلات بالقوه‌ اجرا و ناسازگاری‌های موجود مابین بخش‌ها شناسایی‌ شده و راهکارهای لازم برای آنها اندیشیده شود.

طرح کسب‌وکار یک سند رسمی است به این معنا که امکان ارائه‌ آن به ذینفعان درون و برون‌سازمانی وجود دارد. مکتوب کردن ایده به این شکل امکان انتقال آن به دیگران و متقاعد کردن آن‌ها نسبت به ضرورت یا بازدهی مناسب کسب‌وکار را فراهم می‌آورد. تا هنگامی که یک ایده به شکل مناسبی مستند نشده باشد، امکان بررسی، تحلیل، نقد و در نهایت پذیرش یا رد آن وجود ندارد.

هدف از برگزاری این دوره:

  • آشنایی با مفاهیم و نحوه تهیه و تدوین انواع طرح‌های کسب‌وکار
  • آشنایی با استراتژی‌ها و رویکردهای مختلف جهت برنامه ‌ریزی تولید، بازار و مالی و انسانی

سرفصل های دوره:

  • تعریف طرح تجاری؛
  • لزوم تدوین طرح تجاری در سازمان‌ها؛
  • انواع طرح تجاری؛
  • نحوه تهیه و تدوین طرح تجاری؛
  • مراحل تهیه طرح تجاری؛
  • محتوای طرح تجاری؛
  • تعریف برنامه؛
  • تعریف برنامه‌ریزی؛
  • اهداف برنامه‌ریزی؛
  • بیان و تشریح دوره‌های برنامه‌ریزی؛
  • برنامه‌ریزی استراتژیک؛
  • تشریح و بیان روش SWOT در تدوین طرح تجاری.

مخاطبان دوره:

  • مدیران و فعالین اقتصادی
  • افرادی که قصد تاسیس کسب‌وکار دارند یا می‌خواهند یک کسب‌وکار موجود را گسترش دهند
  • کارشناسان و متخصصان حوزه مالی و امور بانکی‌ و سرمایه‌گذاری
  • صاحبان کسب‌وکارهای جدید

و … .

کی و کجا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *