مدل کسب‌وکار (Business Model) | | رهنُمون

مدل کسب‌وکار (Business Model)

برای سال‌ها بسیاری از سازمان‌ها مدل کسب‌وکار سالمی داشتند. امروزه، آن‌ها دریافته‌اند که مدل کسب‌وکار کنونی‌شان دیگر جواب نمی‌دهد. رکود اقتصادی، تغییر رفتار مشتری، اینترنت و دسترسی (رایگان) به اطلاعات قوانین بازی را تغییر داده‌اند. تاریخ مصرف مدل‌ها کسب‌وکار سنتی گذشته است و همین ضرورت مدل‌های کسب‌وکار جدید و نوآورانه را دوچندان کرده است.

هنری چسبرو استاد برجسته دانشگاه برکلی چنین می‌نویسد: «شرکت‌ها ایده‌ها و تکنولوژی‌های خود را از طریق مدل کسب‌وکارشان به بازار می‌رسانند.»

مدل کسب‌وکار سنگ‌بنای اولیه یک شرکت است. شرکتی هم که می‌خواهد محصولی جدید را به بازار ارائه نماید، باید مدل کسب‌وکار آن را با مدل کسب‌وکار اصلی شرکت هماهنگ نماید و در غیر اینصورت به احتمال زیاد شکست خواهد خورد. در تعاملات شرکت نوآور با محیط پیرامون نیز، از آنجایی که نوآوری منجر می‌شود تا تعادل محیط بر هم بخورد، لذا نیروهای محیطی از جمله شرکت‌های رقیب به مقابله برخواهند خواست.

بدین جهت برای ارائه یک نوآوری به بازار، به ابزارهایی نیاز است تا تمهیدات لازم برای دست زدن به نوآوری اندیشیده شود. در این دوره، مفهوم مدل کسب‌وکار بیان شده و نحوه کار با ابزارهای رسم مدل کسب‌وکار و نیز طراحی مدل کسب‌وکار آموزش داده خواهند شد. ابزار‌ها و چارچوب‌هایی هم که به کاهش ریسک ارائه محصول جدید به بازار کمک کرده و با استفاده از آن‌ها می‌توانید منشاهای رقابت را پیش‌بینی کنید نیز آموزش داده خواهند شد.

مدل کسب‌وکار به کارآفرینان کمک می‌کند با یک نگاه جامع جوانب مختلف کسب‌وکار خود را بشناسند و برای برنامه‌ریزی و جهت‌دهی به کسب‌وکار خود با شناخت تصمیم‌گیری کنند. این ابزار در حال تبدیل شدن به یک ابزار متدوال کارآفرینی است و جایگزینی برای روش‌های سنتی همانند طرح کسب‌وکار است.

هدف از برگزاری این دوره:

  • تهیه مدل کسب­‌وکار برای یک فرصت کارآفرینانه

سرفصل های دوره:

  • تعریف مدل کسب­‌وکار
  • انواع مدل‌های کسب‌­وکار
  • بوم مدل کسب­‌وکار
  • ارزش قابل ارائه به مشتری
  • شیوه طراحی محصول
  • بخش­‌بندی مشتریان
  • کانال­‌های توزیع
  • مدیریت روابط با مشتری
  • فعالیت‌­های کلیدی برای راه­‌اندازی کسب­‌وکار
  • منابع کلیدی
  • شرکای کلیدی
  • ساختار هزینه
  • ساختار درآمد

مخاطبان دوره:

  • مدیران و روسای بنگاه­‌های اقتصادی
  • هر کسی که به دنبال ابزاری برای طراحی یا بهبود مدل کسب‌وکار خود است
  • مشاورین بازرگانی
  • صاحبان کسب‌وکارهای جدید

و … .

کی و کجا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *