جوانب نادیده کارآفرینی

امروزه بسیاری از کشورهای درحال توسعه دریافته‌اند که از الزامات توسعه پایدار، رونق تولید و کارآفرینی است و از همین رو دولت‌ها و سیاست‌گذاران سعی در تامین بسترهای لازم برای افرادند تا وارد میدان کارآفرینی شوند. دولت‌ها نیز از حمایت‌های خود در قالب‌های مختلف نظیر صندوق‌های کارآفرینی، مراکز رشد، مراکز کارآفرینی و موارد مشابه دریغ نمی‌کنند. شاید از دیگر انگیزه‌های دولت‌ها برای چنین حمایت‌های بی‌شائبه‌ای این باشد که می‌دانند ترویج فرهنگ کارآفرینی قدری از بار انتظارات مردمی از دولت برای اشتغال‌زایی را کاسته و بلکه بخش اعظم آن را به دوش بخش خصوصی می‌نماید. از این روست که دولت‌ها در کنار بخش خصوصی برای ترویج هر چه بیش‌تر این فرهنگ اقدام به برگزاری رویدادها، سمینارها، برنامه‌های تلویزیونی و بسیاری اقدامات دیگر می‌نمایند که این امر موجب همه‌گیر شدن و سرزبان‌ها افتادن مقوله کارآفرینی در سطوح مختلف جامعه می‌شود. بدین دلیل است که بخشی از مردم و خصوصاً جوانان ماجراجو، بسیار به ورود به فرآیند کارآفرینی ترغیب می‌شوند. تا به این‌جا همه چیز عالی است و مساعد توسعه و رونق کارآفرینی، اما از سویی دیگر غفلت از نکته‌ای ممکن است بسیاری از این زحمات، حمایت‌ها و یا منابع دولت‌ها و جوانان را تهدید کند و آن این است که در میان این موج فرهنگ‌سازی، عده‌ای از جوانان ممکن است سهل‌انگارانه با موضوع رو به رو شوند و بدون دانش کافی نسبت به مقوله کارآفرینی و توجه ناکافی به همه جوانب مثبت و منفی کارآفرینی بی‌مهابا وارد میدان شوند و منابع زیادی از جامعه به هدر رود. از این رو که لازمه ترویج فرهنگ کارآفرینی تاکید بر جوانب مثبت کارآفرینی نظیر پاداش مالی، استقلال کاری و … می‌باشد لازم است که جوانب منفی آن را نیز به همان میزان تاکید نموده تا دانسته گام پیش بگذارند. در یک دسته‌بندی ساده و مختصر برخی جوانب منفی و نادیده کارآفرینی بدین قرار است:

۱- شکست

طبق تحقیقات منتشر شده بسیاری از کسب‌وکارها در پنج ساله اول فعالیت خود شکست می‌خورند که آمار آن در کشورهای توسعه‌یافته نیز بالای ۸۰% بیان شده است. از این‌رو در اولین گام کارآفرین باید ریسک بزرگی را بپذیرد که این شکست ممکن است دامان او را نیز بگیرد و عمر و سرمایه خود و یا دیگری را بر باد دهد.

keyboard-648439_1920

۲- موانع

از همان ابتدای شروع فعالیت‌ها، یک کارآفرین چندین و چندین مرتبه “نه” خواهد شنید و حتی ممکن است با استهزاء و تحقیر نیز رو به رو شود. در ادامه کار نیز با قوانین دست و پا گیر قانون کار یا ادارات مالیاتی و عوارضی و گمرکی و … رو به رو خواهد شد. علاوه بر موانعی که بیان شد که منشاء بیرونی داشتند، موانع درون‌سازمانی و چالش‌های اساسی درونی نیز گریبان او را خواهد گرفت، از منابع انسانی ناکارآمد گرفته تا مشکلات تولید و خدمات. بنابراین کارآفرین باید بداند راه فائق آمدن بر تمامی این موانع علاقه و پشتکار خستگی‌ناپذیر است و واکسینه شدن در مقابل نه شنیدن‌ها.

land-rover-89210_1280

۳- فشارهای اجتماعی

بسیاری از افراد معمول و روزمره زندگی یک کارآفرین حتی نزدیک‌ترین افراد ممکن است تا مدت‌ها از روی دل‌سوزی یا حسادت به سرزنش کارآفرین و کسی که ایده‌ای دارد بپردازند و امید و خوش‌بینی به آینده را از او بگیرند. از سویی دیگر این که انسانی در راهی بزرگ گام بگذارد که مسولیت کامل موفقیت یا شکست در آن راه تنها متوجه او باشد حس تنهایی و وحشت عمیقی به انسان می‌دهد. بنابراین کارآفرین باید در مقابل تاییدنشدن‌ها و تنهایی‌ها مقاومت کند تا زمانی که به موفقیت رسیده و همه آن افراد را به تحسین وادارد.
12

۴– ساعات کار طولانی

کارآفرین باید بداند در مقابل این‌که مثل یک کارمند نیاز نیست با دستور کارفرما هر روز ساعت اداری سر کار باشد و این جنبه مثبتی است روی دیگر این سکه آن است که کارآفرین درست است که ساعت کاری در اختیار خودش است اما گاهی آن‌چنان باید مشغول کار باشد که حتی از بسیاری از تفریخات و ایام تعطیل خود نیز باید بگذرد.

1

۵- عدم امنیت مالی

آخرین نکته که باید کارآفرین با علم به آن وارد میدان شود این است که آن “آب‌باریکه”ای که زندگی با آن بچرخد وجود نخواهد داشت و با فراز و نشیب‌های مالی شدیدی رو به رو شده و حتی در شروع کار ممکن است در تامین مخارج اولیه زندگی نیز بماند.

123

نویسنده: آرمان صفایی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *