هفت نکته‌ی ضروری رسانه‌های اجتماعی برای استارت‌آپ‌ها

۱- استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود را قبل از ایجاد پروفایلتان مشخص کنید.
قبل از اینکه کانال مناسب را برای شروع انتخاب کنید، درباره‌ی اهداف کسب‌وکارتان و اینکه چطور رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در دستیابی به آن‌ها به شما کمک کنند و همچنین راجع به مخاطبانتان و اینکه می‌خواهید در رسانه‌های اجتماعی چه نوع شرکتی باشید فکر کنید. اینکه می‌خواهید برندتان را کاربردی کنید، یا فقط پیام‌های اجتماعی بی‌نتیجه منتشر کنید و یا فقط حضور در این رسانه‌ها را ترجیح می‌دهید؟
سعی کنید حضورتان در رسانه‌های اجتماعی متناسب با فرهنگ شرکتتان باشد. Tinder و Dropbox را باهم مقایسه کنید.
هر دو در سال ۲۰۱۳ استارت‌آپ‌های برتری بودند که توسط فوربس راه‌اندازی شدند؛ اما هر برند، هدف و مخاطبان هدف متفاوتی دارد. Dropbox برای تسهیل همکاری میان کسب‌وکارها و Tinder برای افزایش سرعت در دوست‌یابی ایجادشده است. این تفاوت هدف در حضور این استارت‌آپ‌ها در رسانه‌های اجتماعی هم منعکس‌شده است.

۲- شبکه‌های اجتماعی مناسب برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید.
درست است که فیس‌بوک بیش از یک میلیارد کاربر دارد، اما اگر مشتریان بالقوه‌ی شما بخش بزرگی از کاربران آن نیستند، شبکه‌ی اجتماعی مناسبی برای شما نیست. در نظر گرفتن تعدادی از عوامل مهم می‌تواند در انتخاب شبکه‌ی اجتماعی مناسب به شما کمک کند: گروه سنی مخاطبان هدف، محل کسب‌وکار شما و ماهیت خدماتتان. برای مثال، اگر استارت‌آپ شما مشاوره B۲B ارائه می‌دهد، لینکدین انتخاب مناسبی برای جست‌و‌جوی رهبران کسب‌وکار و ارتباط با برند‌های مختلف است؛ اما اگر کسب‌وکار شما حول محور بازاریابی باشد، بهتر است تبلیغات فیس‌بوک و یا تویی‌تر اولین انتخاب شما باشد.

۳- با استفاده از رسانه‌های اجتماعی در هزینه‌ی خدمات به مشتریان صرفه‌جویی کنید.
در روزهای اولیه‌ی کسب‌وکارتان، داشتن یک خط ارتباطی دوطرفه برای تعامل با مشتریان بسیار مهم است. توانایی شما در پاسخ‌گویی و مشارکت در نظرات و پیشنهادات مشتریان درباره‌ی خدمات و یا محصولاتتان می‌تواند باعث شکست و یا موفقیت استارت‌آپ شما شود.
با حضور مداوم در رسانه‌های اجتماعی و پاسخ به خواسته‌های مشتریان، به‌آسانی و با هزینه‌ی پایین می‌توانید خدمات مشتریان کسب‌وکارتان را مدیریت کنید.

۴- با استخدام اعضای جدید تیم از طریق رسانه‌های اجتماعی توسعه پیدا کنید.
مخاطبان یک استارت‌آپ آنلاین، به مشتریان بالقوه و سرمایه‌گذاران محدود نمی‌شوند. اگر شرکتتان به دنبال جذب و استخدام افراد پرشور بااستعدادهای منحصربه‌فرد است، ممکن است آن‌ها در میان فالوئر‌های فعال رسانه‌های اجتماعی شما باشند.

۵- یک انجمن آنلاین از مبلغان برندتان بسازید.
پشت هر استراتژی بازاریابی موفق یک ارتباط واقعی انسانی وجود دارد. پس افرادی که پشت‌صحنه‌ی محصولات یا خدمات شما هستند، برای مخاطبان رسانه‌های اجتماعی خود به نمایش بگذارید: اینکه چرا شما به کاری که انجام می‌دهید علاقه دارید؟ چه چیزی برای استارت‌آپ شما الهام‌بخش بوده است؟
می‌توانید از این فرصت برای جست‌و‌جو و جذب تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی و تبدیل آن‌ها به مبلغان برند خودتان استفاده کنید. این مبلغان امکان رشد یک استارت‌آپ را تا حد یک برند جهانی فراهم می‌کنند.

۶- استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود را به‌طور منظم ارزیابی کنید.
زمانی که حساب‌های خود را در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کردید برای حفظ حضور همیشه‌ای‌تان برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید به‌طور منظم در همه‌ی کانال‌های خود حضور داشته باشید. اگر بعد از ارزیابی حساب‌های کاربری خود در رسانه‌های اجتماعی متوجه شدید که مشتریانتان در یکی از کانال‌های اجتماعی استارت‌آپ شما، مشارکت و تعامل ندارند، بررسی کنید تا مطمئن شوید این شرایط به دلیل غفلت شما از آن کانال نباشد.

۷- از تجربه کردن چیز‌های جدید نترسید.
تلاش کنید که خارج از محدودیت‌ها و چارچوب‌های ذهنی خود فکر کنید و از این حالت نترسید. ضرورت اصلی برای یک روحیه‌ی استارت‌آپی این است که بتوانید از راه‌های نوآورانه و کارآمد مسائل را حل کنید و بار‌ها حل مسئله را تجربه کنید. حل مسئله در این شرایط مانند این است که بخواهید به یک پیغام در تویی‌تر فقط به‌صورت یک شکلک جواب دهید، بدون اینکه بخواهید چیزی بنویسید. اینجاست که باید از ابتکار عمل و خلاقیت خود استفاده کنید و راه‌حلی نوآورانه پیدا کنید.

برای دسترسی به لینک اصلی مقاله اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *