نوآوری

از مجموعه ۳۰ جلدی راهنمای جیبی مدیران هر مدیر در هر سطحی، در برهه‌ای از زمان با مسائل و اولویت‌هایی روبه رو می‌شود: در مقطعی، انگیزش کارکنان در اولویت برنامه‌های او قرار می‌گیرد؛ در زمانی دیگر، باید به تعدیل نیرو با کمترین عوارض و پیامدها برای کارکنان و سازمان همت گمارد؛ در برهه‌ای دیگر، باید به اصلاح فرایندها و ساختارهای سازمانی بپردازد؛ شاید روزی ناچار باشد در میان مدیران ارشد یا برای یک مشتری تاثیرگذار، یک سخنرانی داشته باشد یا گزارشی مکتوب از عملکرد خود و واحد متبوعش بنگارد.البته هر مدیری به مجموعه‌ای از مهارت‌های عمومی‌تر نظیر مهارت‌های رهبری نیروی انسانی، مدیریت عملکرد، ارتقای نوآوری و خلاقیت خود و نیروی انسانی متبوع، تیم‌سازی و ایجاد روحیه کار گروهی، مدیریت تغییر و … نیز نیاز دارد. شکی نیست که مدیران به اقتضای کار خود، هرگز زمان کافی نخواهند داشت که در دوره‌های آموزشی رسمی تمام این مباحث را بیاموزند یا آن قدر بخت یارشان نیست که میان انبوه کتاب‌ها و منابع حجیم و نگاشته شده با زبانی آکادمیک، منبعی کم حجم اما مفید و کاربردی برای ارتقای مهارت‌های عمومی خود و نیز برای حل مسائل مقطعی بیابند. از این رو، سازمان مدیریت صنعتی بر آن شد تا به انتشار مجموعه ای ۳۰ جلدی و جامع بپردازد که به نوعی بتواند نقش مشاور و دایره المعارف مدیران را در ارتقای مهارت‌های عمومی و تخصصی آنها و نیز کمک به حل مسائل اولویت‌دار بازی کند؛ مشاوری بی‌ادعا، کم خرج و جامع. این مجموعه که ترجمه مجموعه کتاب‌های جیبی انتشارات HRD و از معتبرترین کتاب‌های نوع خود در سرتاسر جهان است، به گونه‌ای تدوین شده است که بیشترین موضوعات ممکن را در دانش مدیریت پوشش دهد. یکی از ۱۵ عنوان چاپ شده کتاب «نوآوری» است. ۱۵ عنوان دیگر از این مجموعه، به زودی لباس طبع به خود خواهند گرفت.

مسیر نوآوری مملو از موانع و مشکلات است. افراد منفی باف دائماً با جملاتی از قبیل ما این کار را قبلاً امتحان کرده‌ایم یا این کار این جا عملی نیست،  سعی در منصرف کردن شما خواهند داشت .فراز و نشیب‌های سازمانی بسیاری در مقابل شما قرار خواهد داشت. شروع‌های نادرست و تغییرات بازار، شما را در مسیر نادرستی می‌اندازند. خستگی از آموزش‌های بیش از حد، پپشبرد پروسه را کند می‌نماید. قله‌ی هدف اغلب در هاله‌ای ازجزئیات، آغازها و اتمام‌های بی‌پایان پنهان می‌شود. سردرگمی‌های ناشی از سلسه مراتب کاری که بخشی از کار روزانه به حساب می‌آیند، تمرکز ما را بارها متوجه چیزهای دیگر می‌کند.

هر فصل در این کتاب یکی از عرصه‌های مهم نوآوری را مورد بررسی قرار می‌دهد:

فصل  :۱ «پیشینه» تعریف و اهمیت نوآوری را بررسی می‌کند.

فصل  :۲ «ذهن نوآورانه» ساختارهای فکری مختلفی را که تفکر مبتکرانه را تسهیل می کند، مورد بحث قرار می دهد.

فصل  :۳ «خلق یک فرهنگ نوآور» ، چگونگی خلق محیط سازمانی را نشان می‌دهد که نوآوری را به پیش می‌برد.

فصل  :۴ «تمرکز بر مشتری» به مشتری به عنوان مرکز تلا ش‌های نوآورانه نگاه می‌کند.

فصل «فرآیند نوآوری»  روندهایی را بررسی می‌کند که از طریق آ نها ایده‌ها تبدیل به کالاها و خدمات قابل فروش می‌شوند.

فصل «مشارکت خلاق»  ایده‌هایی را ارائه می‌دهد که گروه‌ها را در عملی کردن نوآوری کمک خواهد کرد.

فصل «آینده‌ی نوآوری» عرصه‌های جدید در نوآوری را پیش‌بینی می‌کند.

ناشر: سازمان مدیریت صنعتی

نویسنده: دکتر ریچارد براینت سان

مترجم: هومن اهرامی

تعداد صفحات: ۱۴۸-پالتویی

چاپ: اول-۹۱

مرجع: فروشگاه کتاب کارآفرینی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *