مدیریت خرید، سفارشات خارجی، اعتبارات اسنادی و اینکوترمز

امروزه کمتر کشوری را می‌توان یافت که کلیه نیازهای خود را در داخل تامین نماید زیرا به دلیل تنوع منابع طبیعی یا پیشرفت تکنولوژی، کشورها از قابلیت‌های گوناگونی جهت تولید کالاها و ارائه خدمات برخوردارند. از طرف دیگر رشد و توسعه فزاینده تجارت جهانی در چند دهه اخیر سبب تغییراتی گسترده در روابط تجاری بین ملل مختلف گردیده به نحوی که شیوه نوین خرید و فروش بین‌المللی جایگزین روش سنتی آن شده است. تغییرات شرایط بازرگانی بین‌المللی (اینکوترمز) از سال ۱۹۳۶ و تفاوت­‌هایی عمده در روش ارسال و دریافت کالا نیز سبب گردیده تا نقش بخش‌­های مختلف اقتصادی (مانند بانک‌­ها، گمرکات، بیمه‌ها، شرکت­‌های حمل‌ونقل و …) در زنجیره اقتصاد جهانی شکل ساده خود را از دست داده و پیچیدگی‌ خاص پیدا کند. نتیجه حضور فعال در زنجیره پیچیده تجارت بین‌الملل مستلزم شناخت کافی از این دگرگونی‌ها و انطباق کامل روش‌های اجرایی با مقررات و شرایط بین‌المللی خواهد بود، به این دلیل در موسسات مالی، اقتصادی و تولیدی جهت جلوگیری از زیان عملیاتی و کاهش نرخ بهره‌وری، فراگیری و اجرای مقررات خرید و فروش‌های خارجی لازم به نظر می‌رسد.

به دلیل وجود ارتباطات مالی و تجاری بین موسسات مختلف (از جمله موسسات  خصوصی، حقوقی، عمومی، دولتی و بین‌المللی)، افزایش سطح دانش، تکنولوژی و مهارت‌های فنی و نیاز کشورها به محصولات و خدمات ممالک دیگر، امروزه هیچ کشوری را نمی‌توان از نظر اقتصادی جدای از سایر کشورها تصور نمود. از طرف دیگر توجه به هر یک از موارد فوق نیازمند آگاهی از قوانین و مقررات بین‌المللی است به دلایل فوق، مدیریت خرید و سفارشات خارجی از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است.

از طرفی تامین به موقع سفارشات کالا، مواد اولیه، قطعات و لوازم یدکی با توجه به میزان موجودی و مصرف آن، همچنین مدت زمان لازم جهت دریافت کالای سفارش داده شده از موارد وظایف مدیریت خرید محسوب می‌گردد، اجرای موارد فوق جز با انجام برنامه‌ریزی دقیق امکان‌پذیر نمی‌گردد، از طرف دیگر انجام برنامه‌ریزی با اطلاع از قوانین و مقررات کشور واردکننده و صادرکننده، قوانین و مقررات بین‌المللی بازرگانی، نحوه انعقاد قرارداد، ثبت سفارش کالا، مطالعه راه‌های متعدد ارسال و دریافت کالا و نحوه ترخیص آن امکان‌پذیر می‌گردد. هدف از ارائه مبحث مدیریت خرید و سفارشات خارجی، معرفی انواع خرید، روش‌های انجام آن، اهمیت تجارت بین‌المللی، روش‌های خرید در سطح بین‌المللی، راه‌های دریافت کالا و پرداخت وجه آن، نحوه کاهش ریسک‌های موجود در انجام خریدهای خارجی و ارائه راهکارهای مفید جهت انتخاب مناسب‌ترین روش خرید می‌باشد.

هدف از برگزاری این دوره:

 آشنایی مخاطبان با :

  • معرفی انواع خرید و روش‌های انجام آن،
  • اهمیت تجارت بین‌المللی،
  • روش‌های خرید در سطح بین‌المللی،
  • راه‌های دریافت کالا و پرداخت وجه آن،
  • نحوه کاهش ریسکهای موجود در انجام خریدهای خارجی
  • و ارائه راهکارهای مفید جهت انتخاب مناسب‌ترین روش خرید

سرفصل های دوره:

  • آشنایی با فرایند واردات و صادرات در ایران
  • بررسی و تحلیل اسناد داخلی و بین‌المللی
  • آشنایی با انواع روش‌های پرداخت بین‌المللی در بازرگانی
  • اعتبارات اسنادی و مقررات متحدالشکل ناظر بر آن UCP 600
  • اینکوترمز ۲۰۱۰ و نقش آن در قراردادهای بین‌المللی بازرگانی
  • حمل‌ونقل بین‌المللی و اسناد حمل‌ونقل
  • ضمانت‌نامه‌های بانکی و نقش آن در تسهیل بازرگانی بین‌الملل
  • روش‌های تامین مالی در بازرگانی بین‌الملل (فاینانس، ریفاینانس، یوزانس)
  • فرایندهای کلی گمرک و ترخیص کالا

مخاطبان دوره:

  • مدیران ارشد و بازرگانی بنگاه‌های اقتصادی
  • مشاوران اقتصادی و بازرگانی بنگاه‌ها
  • کارشناسان بازرگانی
  • صاحبان کسب‌وکارهای جدید

و … .

کی و کجا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *