سه راهکار نجات کشتی استارت‌آپی در اقیانوس متلاطم بازار | | رهنُمون

سه راهکار نجات کشتی استارت‌آپی در اقیانوس متلاطم بازار

به مدت یازده سال بود که شرکت TechShop به ارائه خدمات خود به مشتریان می‌پرداخت. این شرکت سالانه صد هزار دلار از مشتریان خود پول دریافت می‌کرد و در مقابل، مشتریان می‌توانستند از تجهیزات این شرکت شامل ماشین‌های دوخت، دستگاه‌های جوشکاری و ابزارهای نجاری استفاده کنند، اما اخیراً این شرکت تمامی دفاتر خود را بست و اعلام ورشکستگی نمود.

شاید در نگاه اول درآمد این شرکت مناسب به نظر می‌رسید، اما فقدان یک مدل کسب‌وکار منعطف، به‌مرور باعث شد تا این شرکت در مسیر شکست قرار گیرد، زیرا درآمد این شرکت پاسخگوی هزینه‌ها نبود. شرکت TechShop نتوانسته بود مدل کسب‌وکار منعطفی برای موفقیت در بلندمدت طراحی کند. شرکتی مانند TechShop و دیگر شرکت‌های مشابه که دارای مدل کسب‌وکار منعطفی نیستند باید منتظر غرق شدن کشتی استارت‌آپی خود باشند. در موارد بسیاری بهترین راهکار برای پیشگیری از غرق شدن کشتی، ایجاد تغییرات اساسی در مسیر است.

 ساخت یک کشتی محکم

مدیریت منعطف و برخوردار از ذهن باز برای همه استارت‌آپ‌ها امری ضروری است، اما در این‌ بین مدیر باید توجهی جدی به مدل کسب‌وکار منعطف کند و به خاطر داشته باشد که بدون داشتن چنین ظرفیتی درواقع کسب‌وکار خود را در معرض مخاطرات جدی قرار می‌دهد. فقدان انعطاف می‌تواند به معنای متکی بودن بر مجموعه‌ای مشخص از مشتریان یا قوانین غیر منعطف باشد و با این کار کسب‌وکار دچار محدوده مشخص و تعریف‌شده‌ای می‌شود و قابلیت تطابق خود با تغییرات را از دست می‌دهد.

به‌عنوان یک مدیر استارت‌آپ باید به خاطر داشته باشید که بدون تغییر در کالا و خدمات، زمینه به‌سرعت برای شکست کسب‌وکار در بازارهای رقابتی فراهم می‌شود. مشتریان نیازهای جدید را طرح می‌کنند و از کسب‌وکار انتظار دارند تا با نیازهای متغیر آن‌ها خود را منطبق سازد.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ شرکت‌ها باید قدرت پیش‌بینی نیازهای جدید مشتریان را دارا باشند تا بتوانند بقای خود را در بازار حفظ کنند. نیاز مشتریان و نیاز بازار هرلحظه ممکن است تغییر کند و بر این اساس باید کسب‌وکارهای مختلف، خود را برای این نیازهای جدید آماده کنند.

یک مدیر استارت‌آپ باید با توجه به نیازهای متغیر مشتریان، خود را برای دریافت نیازهای جدید و تطابق خود با این نیازها آماده کند و از مدل کسب‌وکار منعطفی برخوردار باشد که بتواند به‌سرعت در تولید کالا و خدمات ارائه‌شده تغییرات لازم را ایجاد کرده تا با نیاز بازار و مشتریان تطابق پیدا کند.

اگر می‌خواهید مانع از غرق شدن کشتی استارت‌آپ خود در اقیانوس بازار شوید به موارد ذیل توجه داشته باشید:

 ۱– همه‌کاره شرکت خود باشید

به‌عنوان یک مدیر استارت‌آپ هرگز آفلاین نباشید. باید به‌تمامی زیروبم کسب‌وکار خود واقف باشید. حضور شما در همه‌جای کسب‌وکارتان باید به‌طور کامل و صددرصدی باشد. برخی از مدیران موفق استارت‌آپی به‌منظور تسلط کامل بر تمامی ابعاد کسب‌وکار خود در هفته ۹۵ ساعت فعالیت می‌کنند. بسیاری دیگر از مدیران موفق استارت‌آپی در طول روز به‌طور خالص ۱۲ ساعت فعالیت می‌کنند تا کمپانی خود را در اقیانوس طوفانی کسب‌وکار سالم به ساحل برسانند.

 ۲-تعریف منطقی و واقعی از مشتریان داشته باشد

 هر کارآفرینی باید شناختی درست و منطقی از مشتریان کالا و خدمات خود داشته باشد. تصور نکنید به‌صرف موفقیت یک کسب‌وکار می‌توانید آن را تکرار کنید و مشتریان خوبی داشته باشید. هرچند در مواردی شاهد هستیم که دو شرکت (Target and Walmart) در حال پیش بردن یک بیزینس هستند اما علت موفقیت آن‌ها این است که هر یک مشتریان خاص خود را جذب می‌کنند.

با شناخت دقیق از مشتریان می‌توانید کالا و خدمات موردنیاز آن‌ها را ارائه داده، به‌سرعت محصول خود را توسعه دهید و برنامه بازاریابی و اهداف فروش مشخصی را تعریف کنید. سعی نکنید مشتریان خود را به‌صورت گسترده و ایده‌آل تعریف کنید و یا بر مشتریان بالقوه تکیه کنید. تلاش کنید تا بدون واهمه آن دسته از مشتریان را که مشتری واقعی تشخیص نمی‌دهید را از برنامه خود حذف نمایید.

 ۳– تعدیل نیرو را فراموش نکنید

مدیران استارت‌آپی باید دائماً به پالایش نیروهای خود بپردازند. مهم است بدانید که نیروهای فعالی در یک استارت‌آپ به چه میزان خلاق هستند و یا کالا و خدمات ارائه‌شده چقدر نوآورانه هستند، اما در کنار این موارد باید توجه جدی به تیم ‌کاری خود نیز داشته باشند.

گاهی یک مدیر استارت‌آپ باید با جدیت به این موضوع فکر کند که آیا دارا بودن ۵۰۰ نیرو به سود کسب‌وکار است یا خیر؛ آن‌هم نیروهایی که نصف آن‌ها ممکن است در طول روز تنها وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی هدر دهند.

برای مثال، یکی از نقاط ضعف استارت‌آپی مانند Beepi همین مورد بود. این شرکت باوجودی که استارت خوبی در بازار کار داشت و درحالی‌که فعالیت خود را با سرمایه ۵۶۰ میلیون دلاری آغاز کرد و در حدود ۳۵ سرمایه‌گذار در آن سرمایه‌گذاری کرده بودند، اما درنهایت در سال ۲۰۱۷ شکست خورد، زیرا ماهانه ۷ میلیون دلار را هزینه ۳۰۰ نیروی خود می‌کرد. در مورد شرکت TechShop نیز شاهد بودیم که فقدان یک مدل‌ کسب‌وکار منعطف، زمینه را برای سقوط شرکت فراهم کرد.

درنهایت به این نتیجه می‌رسیم که یک مدل کسب‌وکار منعطف به هر استارت‌آپی این امکان را می‌‌دهد تا کشتی خود را در طوفان بازار، سالم به ساحل برساند.

برای دسترسی به لینک اصلی مقاله اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *